درمان افسردگی

افسردگی

درمان افسردگی می بایست در اولویت باشد چون اثرات به شدت مخربی داشته و فرد را به تباهی می کشاند! افسردگی یکی از مشکلات جدی جامعه امروزی است که بیشتر افراد بصورت خفیف یا شدید با آن درگیر بوده و یا قبلا آن را تجربه کرده اند. با توجه به اهمیت بالای موضوع در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی را در خصوص افسردگی و نحوه درمان آن به شما عزیزان ارائه کنیم. اگر خودتان یا نزدیکانتان در معرض افسردگی قرار دارید و یا به آن مبتلا هستید پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه با ما همراه باشید.

افسردگی چیست و نحوه درمان آن چگونه است؟

افسردگی حالتی است که در آن، شخص روحیه و نشاط بالایی نداشته و یا به کلی فاقد روحیه و نشاط لازم برای زندگی است. این وضعیت بسته به میزان سطح افسردگی و نوع آن می تواند موجب احساس پوچی، تنهایی، درماندگی و ده ها مورد دیگر در شخص افسرده شود که حتما می بایست برای جلوگیری از خودکشی و یا حادتر شدن مشکل، سریعا تحت درمان قرار گیرد.

دلایل ابتلا به افسردگی چیست

برای ابتلا به افسردگی نمی توان یک دلیل قطعی آورد؛ زیرا در اکثر مواقع این بیماری با ترکیب چند علت متفاوت ، اتفاق میافتد. این علت ها ممکن است فیزیولوژیکی بوده و یا به خاطر شرایط و سبک زندگی شخص باشد. تشخیص ریشه افسردگی به عهده روانشناس متخصص است اما یکسری دلایل که در بیشتر افراد یکسان بوده ، به شرح زیر می باشد:

سابقه خانوادگی

اگر در خانواده شما شخصی وجود دارد که دچار افسردگی شده باشد ، احتمال اینکه شما نیز درگیر افسردگی شوید بالا می رود.

سابقه اتفاق تلخ در کودکی

اتفاقات تلخی که در کودکی برای فرد می افتد ، تاثیر بالایی بر نحوه واکنش نشان دادن وی ، به اتفاقات می گذارد. افرادی که موارد تلخ برایشان اتفاق افتاده در بزرگسالی به طور متفاوتی تصمیمات خود را میگیرند و در مواجهه با حوادث ناگوار آسیب پذیر تر هستند.

ساختار مغز

در مواردی که لوب جلویی مغز شما فعالیت کم تری دارند احتمال ابتلا به افسردگی بالا خواهد رفت.البته دانشمندان بطور کامل نمی دانند که کم شدن فعالیت این قسمت از مغز بعد از ابتلا به افسردگی اتفاق میافتد و یا قبل از آن.

بیماری های زمینه ای

داشتن یکسری از بیماری ها و شرایط خاص می تواند احتمال ابتلا به افسردگی را بالا ببرد. بیماری هایی مثل بی خوابی مزمن ، درد های مزمن و بیش فعالی .

مصرف مواد مخدر و مشروبات الکی

سابقه مصرف مواد مخدر و اعتیاد به الکل نیز تاثیر به سزایی در ابتلا به افسردگی دارد. حدود 11 درصد از افرادی که به مواد مخدر و الکل اعتیاد دارند ، به افسردگی نیز مبتلا هستند.

به علاوه دلایلی که ذکر شد؛ دلایل زیر نیز ممکن است منجر به ابتلا به افسردگی شود:

• پایین بودن اعتماد به نفس و انتقاد بیش از حد شخص از خود.
  • سابقه شخصی برای ابتلا به بیماری های روانی دیگر.
  • مصرف داروهای خاص.
  • اتفاقات ناگوار و استرس زا ، مانند از دست دادن یک شخص عزیز ، مشکلات اقتصادی و غیره.

شناخت انواع مختلف افسردگی در جهت درمان

افسردگی افراد با توجه به شدت و میزان افسردگی و علائم آن ، دسته بندی می شود. برخی از افراد تنها علائم افسردگی را در حد کمی تجربه می کنند و در دوره ای کوتاه افسردگیشان بر طرف می شود. برخی دیگر نیز افسردگی را در طولانی مدت و با شدت بالا تجربه می کنند.

اختلال افسردگی وخیم (نیاز به درمان فوری)

این نوع از اختلال افسردگی شدت بالایی دارد و با توجه به شدت علائمی که شخص از خود نشان می دهد قابل تشخیص است. در این نوع احساس ناراحتی ، ناامیدی و بی ارزش بودن هرگز از شخص دور نمی شود و همواره با او همراه است. این احساسات بطور خودکار از بین نمی روند و قطعا نیازمند کمک گرفتن از یک روانشناس با تجربه است. اگر شما ۵ تا از علائم افسردگی را حداقل به مدت ۲ هفته تجربه کرده باشید ، دچار این نوع از افسردگی شدید.

اختلال افسردگی مداوم (نیاز به درمان فوری)

این نوع از افسردگی نسبت به نوع قبل خفیف تر است اما بطور مداوم همراه با شخص می ماند. برای اینکه افسردگی شما جزو این دسته جای بگیرد ، باید حداقل به مدت دو سال ، علائم افسردگی را داشته باشید . افسردگی مداوم زندگی افراد را خیلی بیشتر از افسردگی وخیم تحت تاثیر قرار می دهد ، زیرا مدت زمان طولانی تری شخص را همراهی می کند. افسردگی درمان پذیر است اما نکته حايز اهمیت این است که حتما به پروتکل درمانی خود ، وفادار باشید و عمل کنید. در صورتی که روند درمانی را نصفه رها کنید درمان شما بیشتر به تعویق خواهد افتاد و علايم شدید تر خواهند شد.

مهمترین علائم افسردگی

در زیر به مهمترین علائم افسردگی اشاره شده است. لازم به ذکر است این موارد می تواند بصورت کوتاه مدت برای همه بوجود بیاید اما اگر علائم ذکر شده بیش از دو هفته بصورت مداوم وجود داشته باشد، می توان گفت شخص افسرده شده است. علائم اصلی افسردگی بشرح زیر است اما تشخیص افسردگی و همچنین سطح آن می بایست توسط روانشناس انجام شود:

• گریه کردن، ناراحتی و غمگین بودن
  • کاهش سطح انرژی و شادابی
  • احساس اضطراب و بی قراری
  • کاهش یا افزایش اشتها
  • کاهش یا افزایش خواب
  • کاهش توان تمرکز و حافظه
  • کاهش قدرت تصمیم گیری
  • احساس گناه، ناامیدی و پوچ بودن
  • احساس بی ارادگی و عدم وجود شوق و انگیزه

راهکارهای کاهش و درمان افسردگی

از راهکارهای موثر در کاهش افسردگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• ورزش کردن و پیاده روی به منظور ترشح هورمون آندورفین که شادی آفرین است.
  • گوش دادن به موسیقی شاد و عدم گوش دادن به موسیقی غمگین
  • معاشرت کردن با افراد شاد و شوخ طبع و عدم معاشرت با افراد غمگین
  • رفتن به مسافرت و لذت بردن از طبیعت
  • حل کردن مساله
  • فکر نکردن به گذشته و سرگرم کردن خود
  • تغییر دکوراسیون خانه یا محل کار
  • خرید کردن برای خانم ها
  • توکل کردن به خدا و پیشه کردن صبر و بردباری
  • مشارکت در انجام کارهای خیر و خداپسندانه
  • انرژی و تفکر مثبت داشتن بواسطه مثبت اندیشی
  • در حال زندگی کردن و عدم درگیر کردن ذهن به آینده که موجب استرس و نگرانی می شود.
  • مدیریت زمان و برنامه داشتن برای خود و متعاقبا عمل به آن
  • نداشتن انتظار نابجا و بیش از حد از خود و دیگران
  • انجام دادن کارهایی که دوست داریم آنها را انجام دهیم.
  • دوری کردن از مصرف مشروبات، دخانیات و مواد مخدر
  • کم کردن مصرف اینترنت و گوشی ( در کل کم کردن تاثیر تکنولوژی در زندگی )

مراجعه به روانشناس برای درمان افسردگی

همانطور که گفته شود راهکارهای فوق موجب کاهش افسردگی می شود اما درمان افسردگی بصورت کامل در تخصص مشاور روانشناس است. راهکارهای درمانی برای افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و برای درمان کامل می بایست حتما به روانشناس مراجعه نمود. به این منظور می توانید از طریق صفحه تماس با ما اقدام به تماس و رزرو زمان مراجعه نمایید.

دکتر لیلا جبلی (روانشناس و مشاور) در تهران فعالیت دارند. امکان ارائه خدمات بصورت حضوری و غیرحضوری وجود دارد و شما می توانید بر حسب نیاز و صلاحدید خود، از هر کدام که مایل بودید استفاده نمایید. معمولا مشاوره غیرحضوری برای افرادی که خارج از تهران زندگی می کنند بهترین انتخاب است اما مواردی زیادی نیز وجود دارند که از شهرهای دیگر برای درمان مراجعه می کنند.

آدرس مطب: تهران، ونک، گاندی جنوبی، خ نوزدهم، پلاک 12، طبقه 5، واحد 17

2 دیدگاه. Leave new

• خیلی حالم خرابه و نمیتونم بیام تهران.

• دکتر لیلا جبلی
      2024-01-19 00:30

نیازی به مراجعه حضوری نیست. از مشاوره آنلاین هم می تونید استفاده کنید.