آشنایی قبل ازدواج

آشنایی قبل ازدواج

ازدواج کردن بدون شناخت طرف مقابل، اقدامی کاملا اشتباه بوده و شانس بسیار کمی برای موفقیت آن زندگی مشترک وجود دارد. نکته مهمی که در خصوص این موضوع وجود دارد محدودیت های دینی و فرهنگی کشور ماست که می تواند مانع ایجاد زمینه آشنایی مناسب دختر و پسر با یکدیگر برای ازدواج شود. در هر حال، آشنایی قبل ازدواج امری اجتناب ناپذیر بوده و می بایست انجام شود!

خوشبختانه در طی سال های اخیر با فرهنگ سازی های خوبی که صورت گرفته است خانواده ها تمایل بیشتری نسبت به سابق برای فراهم کردن زمینه آشنایی دختر و پسر دارند. در واقع بیشتر خانواده ها، آشنایی قبل از ازدواج تحت نظارت والدین را تایید می کنند اما اینکه آشنایی تا چه مدت زمانی و به چه نحوی صورت پذیرد محل بحث است! معمولا این مشکل وجود دارد که خانواده ها انتظار دارند آشنایی قبل از ازدواج نهایتا در 2 الی 3 جلسه انجام شود اما باید توجه داشت که چنین مدلی برای آشنایی کامل دختر و پسر به هیچ عنوان کافی نیست. بنابراین ابهامات بسیار زیادی وجود خواهد داشت و آشنایی عمیقی اتفاق نخواهد افتاد.

آشنایی قبل ازدواج با در نظر گرفتن دین، فرهنگ و اصول علمی!

همانطور که گفته شد اغلب خانواده ها در کشور ما، ساختار بسته و محدودی دارند و همین موضوع سبب می شود که آشنایی قبل از ازدواج نیز به شکل قابل قبولی انجام نشود. همین مساله احتمال اینکه دختر و پسر بصورت مخفیانه با هم در ارتباط باشند را افزایش می دهد و می تواند زمینه ساز آسیب های جبران ناپذیری شود. بنابراین به خانواده های گرامی توصیه می کنیم به موارد زیر توجه داشته باشند:

  • قبل از هر چیز باید ببینید فرزند شما؛ شرایط ازدواج را دارد یا خیر؟
  • با فرزند خود در خصوص معیارهای فرهنگی و مادی به نقطه مشترک برسید.
  • اگر مقدور است در انتخاب شخص مقابل به فرزند خود کمک کنید.
  • شرایطی را فراهم کنید که دختر و پسر بتوانند آشنایی مناسبی با یکدیگر داشته باشند.
  • با فرزند خود دوست باشید و راهنمایی های لازم را به او منتقل کنید.
  • حتما سعی کنید این آشنایی تحت نظارت و کنترل مشاور ازدواج باشد.
  • سعی کنید طرف مقابل و خانواده او را بشناسید و حتی با آنها قرار بگذارید و آشنا شوید.

در نظر داشته باشید معمولا برای آشنایی مناسب به مدت زمانی در حدود حداقل 6 ماه نیاز است. این موضوع را درک می کنیم که شاید از نظر خانواده ها، این زمان زیاد باشد اما توجه به این موضوع ضروری است که در غیر اینصورت آشنایی مناسبی صورت نخواهد گرفت و ممکن است به واسطه عدم شناخت کامل، مسائل و مشکلات متعددی در زندگی مشترک ایجاد شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین سن برای ازدواج

دوستی دختر و پسر

با توجه به ساختار فرهنگی و دینی کشور ما، صرفا دوستی مورد قبول نیست و اگر چنین رابطه ای وجود دارد می بایست در جهت آشنایی برای ازدواج باشد. والدین باید در نظر داشته باشند که هر رابطه ای میان دختر و پسر می تواند مسائل مانند ایجاد وابستگی عاطفی، تصمیم گیری های غیر منطقی، احتمال برقراری ارتباط جنسی و … را به همراه داشته باشد. بنابراین می بایست حتما شرایطی را فراهم کنید که آسیب های این آشنایی به صفر یا حداقل برسد.

راهکارهای زیر برای جلوگیری از بروز مشکلات یه به حداقل رساندن آنها موثر است:

  • آگاه کردن فرزند از تبعات موجود و احتمالی
  • مراجعه به مشاور روانشناس و آشنایی تحت چهارچوب آن
  • آگاهی کامل خانواده های دختر و پسر از روابط میان آنها

و موارد دیگر که متناسب با شرایط موجود؛ می توان از آن ها استفاده کرد.

کمک گرفتن از مشاور روانشناس

همانطور که گفته شد دختر و پسر می بایست آشنایی خود را تحت نظارت و روش پیشنهادی مشاور ازدواج داشته باشند. همزمان با آشنایی دختر و پسر با یکدیگر، روانشناس می تواند کارهایی مانند تست های شخصیتی را انجام داده و نظر خود را بر اینکه این دو شخص می توانند با یکدیگر، زندگی موفقی داشته باشند یا خیر؟ و یا اینکه چه موانعی وجود دارد و آیا قابل رفع هستند یا نه؟

همچنین اگر دختر و پسر، اختلالات و مشکلات مرتبط با روح و روان داشته باشند توسط روانشناس قابل بررسی و درمان است.

در صورت نیاز به مشاور روانشناس برای مواردی مانند مشاوره ازدواج تنها کافیست با شماره زیر تماس حاصل کرده و زمان مشاوره خود را تعیین کنید.

شماره روانشناس و مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.