دیر انزالی

دیر انزالی (Delayed Ejaculation) یا انزال معیوب مشکلی است که در بسیاری از موارد برای درمان آن هیچ اقدامی انجام نمی شود. وجود این مشکل تاثیر زیادی بر روی سلامت رابطه جنسی زوجین می گذارد و باعث عدم رضایت، رابطه همراه با درد، رابطه با بی میلی و … می شود. دیر انزالی می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد که بستگی به علت بوجود آمدن آن و همچنین نحوه درمان و برخورد شخص با آن دارد. این مشکل در واقع زمانی رخ می دهد که انزال فراتر از زمان نرمال و عادی رابطه طول بکشد ومرد نتواند در زمان مناسب عمل انزال را انجام دهد. در بعضی از مردان هم دیده شده که بطور کلی توانایی انزال را ندارند.

دلایل ابتلا به دیر انزالی

دیر انزالی می تواند نتیجه مصرف دارو های خاص و یا بیماری ها و شرایط خاص پزشکی باشد. همچنین می تواند علت های روانی داشته باشد مانند استرس و یا اضطراب و غیره. در بسیاری از موارد ، علت ابتلا به این عارضه ، ترکیبی از شرایط سلامت روان و سلامت جسم شخص است.

دلایل روانی دیرانزالی

• استرس ، اضطراب ، افسردگی یا شرایط خاص روحی
  • مشکلات رابطه زوجین با یکدیگر مثل عدم ارتباط کافی با یکدیگر
  • اضطراب و استرس هنگام رابطه جنسی
  • تابو ها و ممنوعات عقایدی و فرهنگی بطور مثال آیا در یک فرهنگ رابطه جنسی قبل از ازدواج را قبول دارند یا خیر.
  • تفاوت های اعتقادی و فرهنگی بین زوجین
  • تفاوت بین زوجین از لحاظ فانتزی های جنسی

دلایل پزشکی و دارویی دیرانزالی

• استفاده از دارو های ضد افسردگی
  • داشتن بیماری فشار خون بالا و مصرف قرص های مربوط به آن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • استفاده از دارو های افزایش سایز و غیره

دلایل فیزیکی دیرانزالی

• نقص های مادر زادی که بر دستگاه تولید مثل مردانه تاثیر می گذارد
  • آسیب رسیدن به عصب هایی که وظیفه کنترل ارگاسم دارند
  • انواع خاصی از عفونت ها مانند عفونت ادراری
  • پایین یا بالا بودن انواع خاصی از هورمون ها در بدن

درمان دیر انزالی

درمان دیر انزالی بستگی به علت بوجود آوردن آن دارد؛ اما بطور کلی می تواند شامل درمان دارویی ، تغییر در داروهای مصرفی حال حاضرتان ، مراجعه به روانشناس ، مراجعه به سکس تراپیست و یا تغییر در سبک زندگی شما باشد.

درمان دیر انزالی با دارو

اگر در حال حاضر در حال مصرف انواع خاصی از دارو هستید و مشکل دیر انزالی برایتان بوجود آمده ؛ باید مشکل را با پزشکتان در میان گذاشته و تقاضای تغییر در نوع دارو های خود را داشته باشید تا مشکل حل شود.
در مواردی دیگر می توانید با مصرف داروهای خاصی مشکل دیرانزالی را حل کنید که البته دارو درمانی روشی نیست که توصیه شود و بهتر است بدون استفاده از دارو مشکل را حل کنید اما اگر پزشک شما تشخیص داد که مصرف آنها لازم است ، در مصرفشان تعلل نکنید.

درمان دیر انزالی با مراجعه به روانشناس

مراجعه به روانشناس و گرفتن مشاوره به شما کمک می کند تا بطور دقیق علت اصلی بوجود آمدن دیر انزالی را متوجه شوید. همچنین می تواند مواردی مانند استرس ، افسردگی و اضطراب را درمان کرده تا مشکل شما رفع شود. البته وجود برخی از مشکلات دیگر که سلامت روان شما را تهدید کرده است نیز منجر به دیر انزالی شود که تمامی این موارد تنها توسط روانشناس متخصص قابل درمان است.
مشکلات موجود در رابطه بین زوجین و استرس ناشی از دعوا و مشاجره نیز ممکن است باعث بوجود آمدن دیر انزالی شود که با رفع کردن مشکلات ، دیر انزالی نیز درمان می شود.

در اولین قدم برای درمان دیر انزالی نیاز به مراجعه به روانشناس را دارید که می توانید سوالات لازم را از ایشان بپرسید مانند:

• شایع ترین علت دیر انزالی چیست ؟
  • آیا این مشکل موقتی است یا خیر ؟
  • چه درمان هایی قابل انجام است و کدام یک برای شرایط من مناسب است ؟

اثرات دیر انزالی

دیر انزالی تاثیرات بسیاری در کیفیت زندگی شخص می گذارد. باعث پایین آمدن اعتماد بنفس ، بوجود آمدن احساس عدم کفایت ، ناتوانی و انرژی منفی در رابطه می شود. مردانی که از داشتن این مشکل رنج میبرند ، سعی میکنند از داشتن رابطه جنسی دوری کنند تا احساس عدم توانایی را در خود حس نکنند. دیر انزالی میزان لذت در رابطه جنسی را کاهش می دهد و باعث می شود فرد همیشه قبل از انجام رابطه جنسی استرس داشته باشد. این مشکل باعث ایجاد سو تعبیر و یا برداشت اشتباه زوجین از یکدیگر میشود . برای مثال ممکن است همسر شما احساس کند که به اندازه کافی او را دوست ندارید و از نظر جنسی توسط او تحریک نمی شوید و این موارد باعث بوجود آمدن مشکلات بیشتر در رابطه شما می شود که در نهایت منجر به تولید یک چرخه باطل میگردد که تنها باعث بدتر شدن شرایط موجود می شود.

بهترین روش درمان دیر انزالی

این مشکل در اکثر موارد قابل درمان است اما اشخاص بخاطر حس خجالت و عدم اعتماد به نفس و … برای درمان آن اقدامی انجام نمی دهند. با مراجعه به یک روانشناس قابل اعتماد و با تجربه می توانید پروتکل درمانی لازم را دریافت کرده و درمان را آغاز کنید. این مشکل ممکن است نیاز به صبر ، تلاش و پشتکار داشته باشد پس زمانی که درمان را آغاز کردید همراه با راهنمایی های روانشناس خود ، آن را ادامه دهید تا مشکل شما بطور کامل رفع گردد.

مطالب پیشنهادی دیگر: نحوه درمان زود انزالی